Friday, April 8, 2011

Tips Untuk Kurangkan Kolesterol Tinggi


(Tips sebenarnya untuk diri sendiri lepas dapat result darah so nk share2 la info pasal kolesterol ni sesame, slamat membace ye)


Kolesterol

Kolesterol dalam tubuh dapat menyebabkan berbagai penyakit. Kolesterol yang tinggi tidak hanya dialami oleh orang yang bertubuh gemuk, tapi orang yang kurus tidak berarti kolesterolnya rendah. Ini juga dapat menimpa orang-orang yang masih muda. Berbagai kalangan umur, harus berusaha menjalani pola hidup yang sehat agar dapat menjaga kolesterol dalam darahnya tetap normal.

Dalam tubuh terdapat lemak terdiri dari kolesterol jahat yang biasa disebut LDL (Low Density Lipoprotein) dimana lemak ini dapat menempel pada pembuluh darah. Sedangkan kolesterol baik yang dikenal dengan HDL (High Density Lipoprotein) merupakan lemak yang dapat melarutkan kandungan LDL dalam tubuh. Kolesterol normal dalam tubuh adalah 160-200 mg, maka penumpukan kandungan LDL harus dicegah agar tetap dalam keadaan normal. Berikut beberapa tips agar Anda dapat mengontrol kolesterol dalam darah.

Jadual
Jadual berikut dapat Anda jadikan acuan makanan apa saja yang sebaiknya Anda makan atau dapat dikurangi konsumsinya.






Catatan: Untuk kategori berbahaya dan pantang sebaiknya tidak dikonsumsi oleh penderita masalahhipertensi atau problem jantung, karena dapat menyebabkan serangan jantung, stroke dan bahkan kematian.

Tips Mengendalikan Kolesterol
Berikut ini beberapa tips yang bisa Anda lakukan untuk mengendalikan kolesterol Anda:
·                   Diet
Konsumsi makanan yang rendah lemak dan kolesterol. Misalnya dengan mengkonsumsi susu tanpa lemak dan mengurangi konsumsi daging. Pilihlah makanan dengan kandungan lemak tak jenuh daripada kandungan lemak jenuh. Minyak yang digunakan untuk menggoreng secara berulang-ulang dapat meningkatkan kadar kolesterol, maka ada baiknya Anda mengurangi konsumsi makanan yang digoreng.
·                   Konsumsi makanan berserat
Lebih banyak mengkonsumsi makanan berserat seperti gandum, kacang-kacangan, sayur-sayuran dan buah-buahan. Jenis makanan ini dapat menyerap kolesterol yang ada dalam darah dan mengeluarkannya dari tubuh.
·                   Konsumsi antioksidan
Antioksidan banyak terdapat dalam buah-buahan seperti jeruk, strawbery, pepaya, wortel, atau labu. Mengkonsumsi bawang putih secara teratur juga dapat menurunkan kadar kolesterol.
·                   Hindari alkohol dan merokok
Dengan merokok atau mengkonsumsi alkohol, kolesterol akan mudah menumpuk dalam aliran darah.
·                   Olahraga
Berolahraga secara teratur sesuai dengan umur dan kemampuan. Jaga agar berat tubuh Anda tetap ideal.



Sekadar berkongsi info yang diberikan oleh Pakar Pemakanan...Kalau nak kurangkan paras Kolestrol...pemakanan tambahan yang diperlukan


a) Protein Powder (yang berasaskan soya) ..diambil 1 sudu setiap kali sebanyak 2 kali sehari (pagi dan malam)..tidak perlu ditambah gula dan ambil sebelum makan.
Membantu menambah protin yang mencukupi, mengurangkan pemakanan yang tinggi gula, lemak dan panas, menguatkan tisu kolagen dan menghalang pengumpulan lemak dalam badan


b) Lecithin E - sebiji sekali dan diambil pagi, tengahari dan malam.
Emulsifikasi lemak, membersihkan sisa lemak dalam salur darah, mencegah trombosis dalam salur darah


c) B-compleks - 2 biji setiap pagi, tengahari dan malam.


d) Vitamin E (wheat Germ E) 2 biji setiap pagi, tengari dan malam


e) Salmon Omega 3 - 1 biji setiap pagi, tengahari dan malam


f) Garlic Licorice

g) Vitamin C




Cubalah Insyallah..paras kolestrol dalam badan akan berkurangan..Baik kawal cepat..jangan sampai terlambat.

Fungsi Vitamin C


Vitamin C ialah antioksidan yang diperlukan oleh sekurang-kurangnya 300 fungsi metabolik dalam badan, termasuklah pertumbuhan dan penggantian tisu, fungsi kilang adrenal, dan untuk gusi yang sihat. Ia menolong dalam pengeluaran hormon anti-stress dan interferon, sejenis protin sistem imuniti yang penting , dan diperlukan juga untuk metabolisma folik asid , tairosin, dan phenylalanine.


Kajian menunjukkan bahawa dengan mengambil vitamin C boleh mengurangkan gejala penyakit asma. Ia mencegah daripada kesan merbahaya pencemaran , menolong mencegah kanser, memelihara daripada jangkitan, dan meningkatkan imuniti. Vitamin C meningkatkan penyerapan zat besi. Ia boleh bercantum dengan bahan toksik seperti sesetengah logam berat, dan menjadikan mereka tidak merbahaya, oleh yang demekian bahan tersebut boleh dinyahkan daripada badan. Sedangkan racun labah hitam yang bisa boleh ditawarkan dengan memberi vitamin C dalam dos yang tinggi.


Vitamin ini juga boleh mengurangkan paras "low-density lipoproteins" (LDL) atau kolestrol yang tidak baik , dan pada masa yang sama meningkatkan " high-density lipoproteins " (HDL) atau kolestrol yang baik , juga menurunkan tekanan darah tinggi dan membantu mencegah " atherosclerosis" . Ia juga sebagai keperluan dalam pembentukan collagen, vitamin C mencegah daripada pembekuan darah yang tidak normal dan lebam , boleh mengurangkan risiko katarak (cataracts), dan mencepatkan penyembuhan luka dan terbakar.


--------------------------------------------------------------------------------


Sumber


Oleh kerana badan kita tidak boleh menghasilkan vitamin C , ia mestilah diperolehi melalui makanan atau dalam bentuk tambahan. Agak malang, kebanyakkan vitamin C yang diperolehi daripada makanan hilang dalam air kencing.


Vitamin C diperolehi daripada buah beri, buah-buahan sitrus, dan sayuran hijau. Sumber yang baik termasuk asparagus, avocado, black currants, kobis bunga, anggur, kubis, lemon, mempelam, biji sawi hijau, bawang, oreng, betik, kacang peas hijau, nenas, bayam, strawberri, tomato, dan selada air.


--------------------------------------------------------------------------------


Kekurangan


Kekurangan vitamin C boleh menyebabkan :


Lemah badan.
Sakit-sakit dan sengal badan.
Bengkak gusi.
Hidung berdarah.
Scurvy ( pendarahan pada badan, lebam-lebam, dan gusi berdarah; gigi mudah tercabut; pendarahan ke dalam otot dan sendi, yang menyebabkan kesakitan).
Anemia




quote:

saya nak tanyak apakah effect vitamin c kepada sugar level????adakah selamat kalau saya mengamalkan vitamin c?????



sugar level u rendah ke atau tinggi? pesakit kencing manis. banyak kehilangan vitamin C melalui kencing yang kerap. Kajian menunjukkan mereka yang mengambil vitamin C pun masih lagi mengalami kandungan vitamin C yang rendah. Ini berlaku kerana kandungan gula yang tinggi menyebabkan berlakunya persaingan antara gula dan vitamin C. Pesakit kencing manis juga mendapati kandungan collagen mereka yang kurang menyebabkan proses penyembuhan luka terjejas. Perubahan-perubahan yang terjadi pada protein dan 'free radicals' menyebabkan pesakit kencing manis lebih terdedah kepada komplikasi seperti cataracts, atherosclerosis, kerosakan saraf dan kerosakan buah pinggang. Pengambilan vitamin C dapat membantu dalam keadaan-keadaan di atas.



English Site

There are numerous methods for lowering the cholesterol stage in your body as well as via subsequent these types of ways with self-discipline it’s assured which levels will go down. Before which, it is advisable being educated concerning cholesterol and just how it becomes good or bad cholesterol.
Cholesterol is really a excess fat going around within the blood and is also produced by the lean meats. It really is helpful in hormonal era that may assist anxiety management and in building up cells in your body. Cholesterol is divided into a couple of types: the bad cholesterol or perhaps the low density lipoprotein (LDL) and the great cholesterol or perhaps the large denseness lipoprotein (HDL). How will you decrease cholesterol degree in the body? Just increase the percentage of High-density lipoprotein. However somebody issues you to definitely loose an acceptable cholesterol level within seven days. How do we lower cholesterol in only a week and never have to get medicines? And can you keep on top of in which?
You merely have seven days but how do you do this? How do you reduced cholesterol? You may well ask oneself, is it also feasible. The answer then is indeed. You just need to become self-disciplined and also goal-oriented. Your ultimate goal in the next seven days in to reduce cholesterol inside you and you should concentrate on that for your week.
Do you wish to discover how would you reduce cholesterol effortlessly? Here are some simple ideas in lowering cholesterol content in your body. Very first in the checklist would be to exercise everyday like running and walking. 2nd is to free a couple pounds especially if you’re overweight. Too much fat in the body can lead to high cholesterol. Then, change your bad habits just like cigarette smoking, an excessive amount of alcohol intake and also cigarette. Cease coming from practicing these abusive routines to reduce cholesterol within the body. Consider nutritional supplements like supplements abundant with soluble fiber might help prevent higher cholesterol. You should also eat food together with excellent cholesterol. How will you lower cholesterol by practicing above tips? What this means is maintaining reduced cholesterol diet plan.
So, how will you reduce cholesterol? It is important to become completed is to sustain reduced cholesterol diet plan. It is best to have total control on the foods that you eat. Increase consumption of raw fruit and veggies such as strawberries, carrots and also broccoli. For the week, eat out at minimum several in order to 8 portions regarding vegetables and fruit everyday. Having a maximum of 3 oranges a day may also help reduced the amount of cholesterol.

thanks to healthdumpforum pemakanan, kumpulan.info, google.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...